Begeleiding bij een diagnose

Begeleiding bij een diagnose

Je zal het maar hebben: een diagnose! Tegenwoordig zit er in bijna elke klas wel een kind met een (of meerdere) diagnose(s): ADHD, Asperger, PDD-NOS, depressie en ga zo maar door.

Helaas blijkt uit de praktijk dat instellingen niet altijd de moeite nemen om ouders en kind goed uit te leggen wat de diagnose precies inhoudt.

Dit maakt kinderen vaak onzeker, waardoor ze zich bijvoorbeeld kunnen afvragen: “Wat heb ik nu eigenlijk en hoe vertel ik dit aan anderen zonder een buitenbeentje te worden?”

Hoe kan Praktijk Samen Deelen helpen?

Om kinderen om te leren gaan met hun diagnose, wordt bij Praktijk Samen Deelen onder andere aandacht besteed aan de volgende vragen:

  • Wat houdt mijn diagnose in?
  • Wat betekent de diagnose voor mij?
  • Hoe leer ik omgaan met de mindere kanten van deze diagnose?
  • Wat zijn positieve kanten aan deze diagnose en hoe kan ik deze versterken?

Klassenvoorlichting

Daarnaast is er de mogelijkheid om het taboe rondom de diagnose te doorbreken door een klassenvoorlichting te houden. Samen met uw kind kijken we naar wat de diagnose voor hem of haar persoonlijk betekent en geven we er een positieve draai aan.

Wist u bijvoorbeeld dat Einstein vermoedelijk autisme heeft gehad? En dat in sommige bedrijven speciaal mensen met een diagnose worden aangenomen vanwege hun bijzondere talenten? Ook vragen we de klasgenoten mee te denken over hoe zij hun klasgenootje kunnen helpen.

Deze klassenvoorlichtingen hebben tot nu toe altijd veel positieve resultaten opgeleverd: kinderen begrijpen hun klasgenoot beter, reageren daardoor begripvoller op ‘vreemd’ gedrag en zijn eerder geneigd om hun klasgenoot te helpen in moeilijke situaties.

Wilt u meer informatie of een afspraak maken?