Er wordt in deze tijd veel van kinderen en jongeren gevraagd: ze moeten goed presteren op school, zich netjes gedragen, voor zichzelf opkomen en sociaal zijn. En dan willen ze er graag ook nog bij horen. Ga er maar aan staan!
Voor veel kinderen is het hebben van sociale vaardigheden niet vanzelfsprekend. De meeste kinderen leren het door vallen en opstaan. Daarnaast helpen scholen tegenwoordig ook mee door bijvoorbeeld de Kanjertraining als onderdeel van het lespakket te maken.
Soms is er echter wat meer hulp nodig. Bijvoorbeeld bij angstige of verlegen kinderen; zij hebben vaak moeite om sociale contacten aan te gaan en te onderhouden. Ook kinderen met dwingend of agressief gedrag weten vaak niet goed hoe ze met anderen om moeten gaan of op een goede manier voor zichzelf op kunnen komen. Ook voor kinderen met een vorm van autisme is sociaal gedrag meestal niet altijd vanzelfsprekend.
Het gevolg voor deze kinderen is dat ze vaak ongewild alleen spelen of buiten de groep vallen. Dit is niet alleen nadelig voor hun zelfbeeld, maar ook voor het aangaan en onderhouden van toekomstige vriendschappen, liefdes- en werkrelaties.
Hoe help ik je kind met sociale vaardigheden?
Bij Praktijk Samen Deelen leren kinderen middels een sociale vaardigheidstraining hoe hij of zij zich het beste kan gedragen in verschillende situaties. Meestal maak ik bij jonge kinderen gebruik van de methode Leer Samen Spelen met Tim en Flapoor. Met deze handpoppen is elke bijeenkomst een klein feestje: kinderen vinden het geweldig om te zien hoe het elke keer weer misgaat tussen die twee en ondertussen leren ze op een speelse manier allerlei nieuwe vaardigheden. Thema’s die aan bod komen zijn o.a.:
- Hoe leg je contact met iemand?
- Hoe ga je bij een groepje staan?
- Wat kun je zeggen als je niet mee mag doen?
- Of hoe zeg je duidelijk ‘nee’ als je iets niet wilt?
- Hoe kom je op een goede manier voor jezelf op?
Daarnaast komen het aanleren van een goede houding en duidelijk stemvolume aan bod in de sociale vaardigheidstraining. Deze training wordt zowel individueel als in groepsverband (bij voldoende aanmeldingen) aangeboden.
Ook voor jongeren en jongvolwassenen zijn er mogelijkheden. Misschien vind je het lastig om aansluiting te vinden in je klas of op je werk? Of wil je jezelf juist wat meer laten zien in je vriendengroep, maar weet je niet goed hoe omdat je bang bent hoe ze zullen reageren? Vind je het lastig om een gesprek te beginnen en gaande te houden? Of vind je het spannend om nieuwe contacten te leggen, bijvoorbeeld als je op een nieuwe school start?
Ik leer je vaardigheden zodat je met meer zelfvertrouwen de stappen durft te maken die je wilt maken. Samen oefenen we hoe je contact legt, hoe je op een goede manier voor jezelf opkomt of hoe je het beste kunt reageren op anderen.
Ervaringen van ouders en kinderen
Wie ben ik?
Mijn naam is Nienke Lemmens-Deelen en ik woon samen met mijn man, dochter, zoon en twee katten op de Huet in Doetinchem. Wat mij onderscheidt van andere organisaties is dat mijn praktijk kleinschalig en huiselijk is en dat ik graag gebruik maak van mijn creativiteit om jou of je kind zo goed mogelijk te helpen.
Naast het inzetten van effectief bewezen behandelingen zoals Acceptance and Commitment Therapy (ACT), Cognitieve Gedragstherapie (CGT), en KIES (Kinderen In Een Scheiding) ben ik altijd op zoek naar therapievormen die nét dat beetje extra kunnen geven.
Hierbij kun je denken aan creatieve werkvormen, handpoppen of prentenboeken. Maar ook het in elkaar rammen van een auto op een autosloop, een persoonlijk filmpje van een BN’er, of boksen in mijn praktijk behoren tot de mogelijkheden. Ik zeg altijd maar: het moet vooral niet saai worden!
Meer over mij >