Hulp bij studievaardigheden

Basisscholen bereiden leerlingen steeds beter voor op de middelbare school. Toch lopen veel leerlingen vast in de eerste, tweede of derde klas. Dit komt vaak omdat ze moeite hebben met leren, plannen en organiseren. Logisch ook: dat deel van de hersenen wordt pas als laatste ontwikkeld en deze vaardigheden zijn dus knap lastig voor jongeren!

Ook in de latere schooljaren komen vaak problemen naar voren, zoals motivatieproblemen en examenvrees.

Wil je je kind graag voorbereiden op deze periode? Of heeft je kind hulp nodig bij het leren, het concentreren, het plannen of het omgaan met motivatieproblemen? Lees dan hieronder hoe Praktijk Samen Deelen kan helpen.

Hoe kan ik je kind helpen met studievaardigheden?

Praktijk Samen Deelen biedt een studievaardigheden-training op maat. Je kind kan deze training in zijn geheel volgen, of een selectie maken uit onderstaande thema’s:

Studievaardigheden Leren: Plannen en Organiseren

Thema 1: Leren Leren

In dit thema leer je niet alleen hoe je het beste kunt leren voor een overhoring of toets, maar ook hoe je de beste voorwaarden creëert voor het leren. Je leert bijvoorbeeld om je concentratie zo efficiënt mogelijk te verdelen, waardoor je na het volgen van deze tips beter leert én vaak tijd over houdt. Ook leer je hoe je het maximale uit een les kunt halen, zodat je thuis minder hoeft te doen.

Thema 2: Plannen & Organiseren

Bij dit thema leer je hoe je je schoolwerk het beste kunt organiseren. Hoe gebruik je je agenda, wat is een slimme manier om aantekeningen te maken en hoe plan ik de leerstof in tijdens drukke toetsweken? Net als in thema 1, leer je ook in dit thema hoe je het maximale uit een les kunt halen, zodat je thuis minder hoeft te doen. Bovendien krijg je tips over het maken van huiswerk en het voorbereiden op toetsen.

Thema 3: Motivatie & Leefstijl

Veel kinderen krijgen op de middelbare school last van motivatieproblemen. Dit gebeurt vaak op het moment dat het nieuwe van de school ervan af is en er voorlopig nog geen zicht is op een diploma. Met behulp van oefeningen, spelletjes en inzicht in je toekomstperspectief leer je jezelf te motiveren voor school en je toekomst. Tot slot wordt aandacht besteed aan je leefstijl: met kleine aanpassingen in je eet-, slaap- en leefpatroon leer je om je energie op peil te houden, ook na een lange schooldag.

Studievaardigheden Leren

De ervaring leert dat leerlingen vaak niet zitten te wachten op goedbedoelde adviezen van volwassenen. Vaak begrijpen ze het nut niet van een opgeruimd bureau, het herhalen van de lesstof of regelmatig pauze nemen. Het is dan ook belangrijk dat ze inzien wat het nut is van het advies.

Daarom oefenen we tijdens mijn studievaardigheden-training niet alleen om competenties te verbeteren. Aan de hand van wetenschappelijke feitjes wordt namelijk ook bij elke tip uitgelegd waarom deze werkt. Uit de praktijk blijkt dat kinderen hierdoor veel gemotiveerder zijn om de adviezen op te volgen, waardoor ze de competenties sneller onder de knie krijgen.

De training kan zowel individueel als in een groep worden aangeboden (bij voldoende aanmeldingen).

Ervaringen ouders en kinderen

Ouders van jongen, 11 jaar

“Nienke is heel vriendelijk en ontspannen in het contact met het kind. Hierdoor voelt een kind zich snel op zijn gemak en voldoende veilig.”

Ouders van jongen, 12 jaar

Onze zoon was veel thuis van school (eerste jaar voortgezet onderwijs ). Hij had veel last van hoofdpijn en spanningen. Nienke heeft hem een weekplanning aangeleerd en veel tips gegeven, waardoor hij meer rust in zijn hoofd kreeg en minder spanningen had. Nu gaat hij weer met plezier naar school. Ik zou Praktijk Samen Deelen zeker aanraden! Vooral ook omdat haar nadruk ligt op wat er goed gaat en ze zich goed kan inleven in het kind.

Meisje, 17 jaar

Nienke is super aardig en heeft mij heel goed geholpen. Je kan gezellig met haar kletsen maar ze heeft een heleboel goede tips om je te helpen. Op een gezellige en leuke manier.

Wie ben ik?

Mijn naam is Nienke Lemmens-Deelen en ik woon samen met mijn man, dochter, zoon en twee katten op de Huet in Doetinchem. Wat mij onderscheidt van andere organisaties is dat mijn orthopedagogische praktijk kleinschalig en huiselijk is en dat ik graag gebruik maak van mijn creativiteit om jou of je kind zo goed mogelijk te helpen.

Naast het inzetten van effectief bewezen behandelingen zoals Acceptance and Commitment Therapy (ACT), Cognitieve Gedragstherapie (CGT), en KIES (Kinderen In Een Scheiding) ben ik altijd op zoek naar therapievormen die nét dat beetje extra kunnen geven.

Hierbij kun je denken aan creatieve werkvormen, handpoppen of prentenboeken. Maar ook het in elkaar rammen van een auto op een autosloop, een persoonlijk filmpje van een BN’er, of boksen in mijn praktijk behoren tot de mogelijkheden. Ik zeg altijd maar: het moet vooral niet saai worden! Want daar houd ik niet van, en de meeste kinderen ook niet.

Meer over mij >