Hulp bij dwang

Kinderen met dwang (ook wel een dwangneurose of dwangstoornis genoemd) hebben dwanggedachten en/of verrichten dwanghandelingen. Een kind kan bijvoorbeeld denken: “Als ik niet vaak genoeg mijn handen was, dan word ik ernstig ziek”. Of: “Als ik dit niet doe, gebeurt er iets ergs met mijn ouders.”

Dwanggedachten zijn steeds terugkerende gedachten die het kind vertellen wat hij of zij moet doen om vervelende gebeurtenissen te voorkomen. Meestal gaan de gedachten over ziekte, doodgaan (jezelf of naasten), mogelijke rampen of andere ellendige gebeurtenissen, zoals ongelukken, diefstal of brand.

Het kan ook zo zijn dat er sprake is van dwanghandelingen zonder dwanggedachten. Vaak worden deze handelingen uitgevoerd om een naar gevoel te voorkomen. Wanneer kinderen de handelingen niet uitvoeren, voelen ze zich vaak onrustig en gespannen totdat ze de handeling doen: op dat moment verdwijnt het vervelende gevoel, tot er weer een zelfde soort situatie ontstaat.

Dwang gaat niet vanzelf over!

Hoewel het kind verstandelijk weet dat er waarschijnlijk geen verband is tussen de handeling en de gebeurtenis, ervaart hij of zij iedere keer weer dat de handeling werkt (want: “ik ben toch niet ziek geworden?”). Daarom zetten ze vaak alles op alles om deze handelingen uit te voeren.

Hoe kan ik je kind helpen bij dwang?

Het vervelende van een dwangneurose is dat veel kinderen zich hiervoor schamen. Ze weten wel dat wat ze doen niet logisch is, maar weten niet hoe ze het kunnen stoppen. Ik begeleid je kind om stap voor stap te stoppen met zijn of haar dwanghandelingen en daarmee zijn of haar angst(en) te overwinnen.

Je kind krijgt meer inzicht in zijn of haar gedachten en hoe hiermee om te gaan. Binnen mijn werkwijze maak ik gebruik van wetenschappelijk effectieve behandelmethodes zoals ACT of CGT, in combinatie met exposuretherapie. Hieronder lees je meer over die methodes:

ACT bij Dwang

ACT: Acceptance & Commitment Therapy

Een veel gebruikte therapievorm is Acceptance and Commitment Therapy (ACT). Deze methodiek gaat ervanuit dat angst altijd gekoppeld is aan een waarde; iets wat belangrijk voor je is.

Een voorbeeld: hoe meer je van iemand houdt, hoe groter de angst om diegene kwijt te raken. Of als je erg van het leven geniet, dan is de angst om dood te gaan vaak ook groter dan wanneer je een rotleven hebt.

Bij ACT leer je om te accepteren dat angsten onderdeel zijn van wie jij bent en wat belangrijk voor je is. Tegelijkertijd leer je ervoor te zorgen dat angsten jouw leven niet gaan beheersen. Je leert om mét je angst én je gedachten je leven te leiden zoals jij dat wil. Jij bent de baas over jouw leven, niet dat stemmetje in je hoofd. Dat betekent dus dat de gedachten niet weg hoeven, maar dat je er op een andere manier mee leert omgaan.

Daarnaast is mindfulness is een belangrijk onderdeel van ACT waarbij je leert te focussen op het nu: is er op dit moment écht een reden om angstig te zijn of maakt mijn hoofd dit probleem? Door je zintuigen en ademhaling in te zetten, leer je om zelf je keuzes te maken in plaats van altijd je angst te laten winnen.

Meer over ACT >
Cognitieve Gedragstherapie bij Dwang

Cognitieve Gedragstherapie

Met Cognitieve Gedragstherapie (CGT) in combinatie met exposure (blootstelling aan de angst), leert een kind om zijn/haar negatieve gedachten te herkennen en hier meer realistische gedachten voor in de plaats te zetten.

Door vervolgens stapsgewijs de angst aan te gaan en te ontdekken dat niet gebeurt waar hij/zij bang voor is, wordt de angst geleidelijk aan minder heftig. Daarnaast zijn mindfulness en het aanleren van ontspanningsoefeningen belangrijke onderdelen om het lichaam meer tot rust te leren brengen.

Meer over Cognitieve Gedragstherapie >

Ervaringen van kinderen & ouders over hulp bij dwangneurose

Ouders van jongen, 7 jaar

Nienke begreep gelijk onze vraag; we zaten op 1 lijn. Nienke stelde onze zoon op zijn gemak en had daardoor direct het vertrouwen gewonnen. Hierdoor was het voor hem ook laagdrempelig om naar Nienke toe te gaan.

Ouders van jongen, 10 jaar

Nienke heeft feeling met kinderen en kan haarfijn aanvoelen wat zij nodig hebben en geeft hen praktische tips mee. Nienke is deskundig en houdt ons goed op de hoogte van de vorderingen en bij onze dochter (die eerder in behandeling is geweest bij Nienke) wijzen we haar nog geregeld op de oefeningen die ze geleerd heeft bij Nienke.

Jongen, 17 jaar

De begeleiding hier is erg fijn. Er is aandacht voor jou en je probleem en er worden tools aan je meegegeven die je voor de rest van je leven kunt gebruiken. Ik heb erg veel gehad aan de begeleiding en ben er erg blij mee! Ik ga het nog missen denk ik ; )

Wie ben ik?

Mijn naam is Nienke Lemmens-Deelen en ik woon samen met mijn man, dochter, zoon en twee katten op de Huet in Doetinchem. Wat mij onderscheidt van andere organisaties is dat mijn orthopedagogische praktijk kleinschalig en huiselijk is en dat ik graag gebruik maak van mijn creativiteit om jou of je kind zo goed mogelijk te helpen.

Naast het inzetten van effectief bewezen behandelingen zoals Acceptance and Commitment Therapy (ACT), Cognitieve Gedragstherapie (CGT), en KIES (Kinderen In Een Scheiding) ben ik altijd op zoek naar therapievormen die nét dat beetje extra kunnen geven.

Hierbij kun je denken aan creatieve werkvormen, handpoppen of prentenboeken. Maar ook het in elkaar rammen van een auto op een autosloop, een persoonlijk filmpje van een BN’er, of boksen in mijn praktijk behoren tot de mogelijkheden. Ik zeg altijd maar: het moet vooral niet saai worden! Want daar houd ik niet van, en de meeste kinderen ook niet.

Meer over mij >