Hulp bij faalangst en examenvrees

Heeft je kind regelmatig negatieve gedachten over de momenten waarop hij of zij moet presteren of krijg je de indruk dat je kind minder goed presteert door spanning? Dan kan dit betekenen dat je kind last heeft van faalangst of examenvrees.

Gevolgen hiervan kunnen zijn dat hij of zij in paniek raakt tijdens het maken van een toets, regelmatig een black-out krijgt of niet meer uit zijn of haar woorden komt tijdens een spreekbeurt of presentatie.

Hoe kan ik je kind helpen bij faalangst?

Ik help cliënten altijd via een vaste werkwijze. Binnen die werkwijze zijn er meerdere therapievormen die kunnen helpen bij het leren omgaan met faalangst of examenvrees. Hieronder licht ik er twee toe. Samen kijken we welke het beste bij je kind past.

Allereerst wordt er gekeken naar hoe je kind leert en een planning maakt. Vaak wordt door een goede planning en het aanleren van studievaardigheden al een hoop spanning weggenomen. Daarnaast gaan we aan de slag met de gedachten die je kind blokkeren en leren we hem of haar om zich te ontspannen tijdens spanningsmomenten. Daardoor gaat hij of zij met minder zenuwen de toets in en kan je kind zichzelf kalmeren op het moment dat de spanning stijgt. Vervolgens is hij of zij weer beter in staat om de lesstof te reproduceren.

ACT bij Faalangst

ACT: Acceptance & Commitment Therapy

Een door mij veel gebruikte therapievorm is Acceptance and Commitment Therapy (ACT). Deze methodiek gaat ervanuit dat angst altijd gekoppeld is aan een waarde; iets wat belangrijk voor je is.

Een voorbeeld: hoe belangrijker je het vindt om een goed cijfer te halen, hoe groter de angst dat dit gaat mislukken. En hoe belangrijker je ouders voor je zijn, hoe angstiger je wordt als de kans bestaat dat je ze kan teleurstellen.

Bij ACT leer je om te accepteren dat angsten onderdeel zijn van wie jij bent en wat belangrijk voor je is. Tegelijkertijd leer je ervoor te zorgen dat de angsten jouw leven niet gaan beheersen.

Je leert op een andere manier omgaan met je angstige gevoelens en gedachten. Het is iets wat bij jou hoort, maar wat op het moment dat je een toets moet maken of moet presenteren niet handig is om continu mee bezig te zijn. Daarom is mindfulness ook een belangrijk onderdeel van ACT. Je leert aan de hand van oefeningen om je te focussen op het nu: is er op dit moment écht een reden om angstig te zijn of maakt mijn hoofd dit probleem? Door je zintuigen en ademhaling in te zetten, leer je hoe je je beter kunt concentreren en hoe je de angst jou niet meer kan laten overnemen. Daarnaast leer je door diverse oefeningen om met meer afstand te kijken naar de gedachten in je hoofd, waardoor je er minder last van krijgt. Jij leert je focus te verleggen: van dat nare stemmetje in je hoofd naar je toetsvragen. Want dáár wil je zijn met je aandacht.

Meer over ACT >
Cognitieve Gedragstherapie bij Faalangst

Cognitieve Gedragstherapie

De meeste kinderen met faalangst zijn geneigd om te doemdenken, waardoor de spanning hoog oploopt en ze zich niet meer kunnen concentreren op de toets. Vervolgens gebeurt precies waar ze bang voor waren: een laag cijfer. De volgende keer gebeurt precies hetzelfde, omdat de druk dan nóg hoger is. Met Cognitieve Gedragstherapie (CGT) leert een kind deze negatieve spiraal te doorbreken, zijn/haar negatieve gedachten te herkennen en hier meer realistische gedachten voor in de plaats te zetten.

Daarnaast zijn mindfulness en het aanleren van ontspanningsoefeningen belangrijke onderdelen om het lichaam meer tot rust te leren brengen, zodat je je beter kunt concentreren op de toets.

Meer over Cognitieve Gedragstherapie >

Ervaringen van kinderen & ouders

Meisje, 17 jaar

“Nienke heeft mij erg geholpen met het overwinnen van mijn faalangst en mij geleerd om met nieuwe en moeilijke situaties om te gaan. (…) Voordat ik naar Praktijk Samen Deelen ging wilde ik geen professionele hulp voor mijn faalangst omdat ik daar totaal geen goed en positief beeld van had. Maar nu ik bij Praktijk Samen Deelen ben geweest zou ik iedereen met welk persoonlijk probleem dan ook aanraden om er naartoe te gaan, omdat je zo persoonlijk gericht geholpen wordt en vooral op een positieve manier.”

Meisje, 7 jaar

“Ik vond het heel fijn. Nienke heeft mij goed uitgelegd hoe je dingen leert en dat het niet erg is dat het niet in 1 keer lukt.”

Meisje, 11 jaar

Nienke heeft me echt supergoed geholpen! Doordat ik veel tips heb gekregen van haar heb ik het supergoed gedaan bij de cito. Mijn uiteindelijke score is 534: dat betekent dat ik van basis naar mavo ben gestegen en daar heeft Nienke supergoed mee geholpen!

Wie ben ik?

Mijn naam is Nienke Lemmens-Deelen en ik woon samen met mijn man, dochter, zoon en twee katten op de Huet in Doetinchem. Wat mij onderscheidt van andere organisaties is dat mijn orthopedagogische praktijk kleinschalig en huiselijk is en dat ik graag gebruik maak van mijn creativiteit om jou of je kind zo goed mogelijk te helpen.

Naast het inzetten van effectief bewezen behandelingen zoals Acceptance and Commitment Therapy (ACT), Cognitieve Gedragstherapie (CGT), en KIES (Kinderen In Een Scheiding) ben ik altijd op zoek naar therapievormen die nét dat beetje extra kunnen geven.

Hierbij kun je denken aan creatieve werkvormen, handpoppen of prentenboeken. Maar ook het in elkaar rammen van een auto op een autosloop, een persoonlijk filmpje van een BN’er, of boksen in mijn praktijk behoren tot de mogelijkheden. Ik zeg altijd maar: het moet vooral niet saai worden! Want daar houd ik niet van, en de meeste kinderen ook niet.

Meer over mij >